OH, DISSEA! O L’AVENTURA ESCÈNICA DE NA JORDANA

Al Centre Cultural “La Rambleta” NA JORDANA posà en escena el propassat dissabte 26 de gener la seua darrera i potser també la més ambiciosa de les presentacions falleres representades pel col·lectiu faller en els darrers temps.

L’obra, escrita per Anna Marí (experta en l’adaptació de peces clàssiques a l’escena) amb la col·laboració de Dani Tormo (en la part dramàtica i literària) i de Jesús I. Català i Pere i Vicent Borrego (en la part referent a la crítica fallera), estigué dirigida pel propi president de la comissió, Pere Borrego.

Un projecte valent des de la seua concepció com a espectacle amb un doble propòsit: contribuir a la difusió del clàssic de la literatura universal que inspira l’argument conjunt de les falles gran i infantil que enguany plantarà la comissió i mantindre l’esperit crític propi de tota presentació fallera.

Fidel a la trama del poema d’Homer, l’obra transbalsava a l’actualitat alguns passatges de l’epopeia dins d’un context contemporani on els déus, que a l’obra original manipulen el destí del protagonista, són ara els magnats de les grans finances, els banquers i els més alts responsables polítics nacionals o internacionals.

Un cor grec, integrat pels treballadors d’una totpoderosa empresa financera comandada per Zeus, Atena, Posidó i amb Mr. Polifem i Circe en els més alts càrrecs directius, dirigits per una Coreauta i un Corifeu van introduir-nos en els principals passatges de l’obra d’Homer: La caiguda de Troia, l’aventura al país dels Cíclops ( en este cas recreada en el llenguatge propi del cinema mut al Museu Faller de València), els encanteris de la maga Circe, l’Hades, les sirenes o el retorn a Ítaca. Uns passatges pel quals planejà el fantasma de la corrupció, la crisi, els abusos de poder, el desencant de la ciutadania davant la política, la devaluació de la moneda unitària i la desvirtuació de la festa.

Una proposta fallera eminentment “teatral” que requerí d’un fort esforç actoral pel pes de les intervencions de cadascun dels personatges i per la interactuació dels intèrprets amb àudio-visuals, traduccions simultànies, temes musicals interpretats en directe i coreografies complementàries a la trama.

Cants dèlfics, ofrenes rituals de l’antiga Grècia, poemes amb la versificació i la mètrica pròpies de la poesia èpica grega (magistralment escrits per Jesús I. Català) i sirtakis i rebetikos tractaren de no desvirtuar l’esperit de l’obra de referència ni la cultura pròpies del país en què l’obra d’Homer va tindre origen.

Una performance oberta a la participació col·lectiva de tots els assistents i on els espectadors que hi prengueren part recrearen amb bosses de paper il·luminades un mític laberint amb finalitat reivindicativa i solidària, serví de preàmbul a l’espectacle, que tingué tres hores de durada.

En cap moment decaigué el ritme de l’obra que culminà amb la interpretació del tema “Viatge a Ítaca”, de Lluís Llach, per part de Victòria Lorente, amb coreografia de Joan Benavent i música en directe de la Jove Orquestra de la Societat Coral El Micalet.

{oziogallery 607}


L’ODISSEA DELS MENUTS: UNS TELONERS QUASI MÍTICS

Enguany els xiquets i les xiquetes de Na Jordana exerciren de mestres de cerimònies en l’acte d’exaltació de la fallera major infantil de la seua comissió, que tingué lloc el propassat dissabte 26 de gener a les 17:00 h al Centre Cultural La Rambleta.

Prèviament a la representació de l’espectacle de titelles “Ulisses” per part de la companyia valenciana Bambalina-Teatre Practicable - que tants premis de la crítica ha assolit en la seua gira pertot Europa i que aconseguí aclaparar l’atenció de menuts i grans- , els infantils, caracteritzats a la clàssica, es posaren en la pell de l’autor de l’obra, Homer i d’uns xiquets de l’antiga Grècia, àvids per coneixer la història que conta el poema universal que servirà d’argument a la falla infantil que prepara Joan Blanch.

Posteriorment i després d’un breu recés, foren les muses de l’Olimp: Clio, Talia, Euterpe, Terpsícore, Urània, Polímnia, Melpòmene, Èrato i Calíope, aquelles que presentaren a tots els assistents Marta Ricart Portolés, com a la seua màxima representant en les festes de 2013. Marta emocionadíssima, rebé la banda acreditativa del seu regnat de mans de la fallera major infantil eixent de la comissió, Júlia Tébar Atienza, a qui li havia estat confiat el rol de Clio, musa de la història.

{oziogallery 608}